Gemini Tanulókör
|
  |
Alapelvek
A Tanulókör angol tanárokat NEM fogad ! (Mivel legtöbben nem tudnak azonosulni a politikánkkal.) Elmondhatjuk, hogy a tanulóköri munka egy élénk, aktív folyamat, ami a tudást cselekvéshez és társadalmi változáshoz, fejlődéshez és kreativitáshoz köti. A módszert néhány alapelv segítségével írhatjuk le. Egyenlőség és demokrácia A tanulókör munkája a résztvevők egyenlőségének elvén alapul. A demokrácia és a demokratikus alapelvek nélkülözhetetlenek a tanulókör működéséhez. A tanulókörben mindig jelen kell lennie a kötetlenség szellemének. A tanulókör vezetőjének az a dolga, hogy párbeszédre ösztönözzön - a nézetek és információk oldott hangulatú cseréjére. Tapasztalat és együttműködés A tanulókörben a munka a résztvevők tapasztalataiból és ismereteiből kell kiinduljon. Mindennapi tapasztalataikkal és a megélt problémákkal kezdve, új tudást hoznak majd a tanulókörbe. A tanulókör munkáját és előrejutását az együttműködés és a baráti szellem jellemzi, a kölcsönösen osztott és meghatározott célok felé tartó együttes munka. A résztvevők segítik egymást, ahelyett hogy versenyeznének. Megosztják egymással közös munkájuk eredményeit és buktatóit. Az ilyen tanulási helyzet biztonságot nyújt mindenki számára és hozzájárul a nyitottsághoz. A tanulókör szabadsága és joga céljainak meghatározásához A tanulókör célját - szükségleteikhez és kívánalmaikhoz igazodóan - tagjainak kell meghatározniuk. Ha a tanulókört valamilyen szervezeten belül hozzuk létre, akkor mindig az adott szervezet céljai által kijelölt keretek közt kell működjön. A szabadság együtt jár a felelősséggel. A tanulókör tagjai maguk felelősek azért, hogy miként működnek és hogyan viszik véghez tanulási céljaikat. E felelősséget sosem adhatják át másoknak, mivel az súlyosan sértené a tanulókör szabadságát. Folytonosság, tervezés és aktív részvétel A folytonosság azt jelenti, hogy a tanulást szervezni és tervezni szükséges. A célokat a résztvevők vitatják meg, hagyják jóvá és tűzik ki, amiből következik, hogy a tanulást valamiféle terv szerint végzik. A tanulókör résztvevőinek aktívan be kell kapcsolódniuk. A résztvevők aktív közreműködése az az alap, amire a tanulókör épül. Az ember legjobban aktivitásán keresztül tanul. Nem tudják a felelősséget megosztani, ha nem tevékenyek a résztvevők, ha nincs személyes véleményük. Tananyag Minden tanulókörnek fel kell szerelkeznie valamiféle tananyaggal, ami összességében lefedi a tanulókör tervezett számú találkozóit, ami tényeket tartalmaz, rávilágít a vitatható pontokra és útmutatást ad a tanulókör munkájához. Igen gyakran a tananyag kifejezetten tanulókörökben való használatra készült. A tanulókör résztvevői maguk is készíthetnek tananyagokat. Változás és cselekvés A tanulókör nem lenne gyümölcsöző, ha résztvevői kizárólag a tanulásért magért tanulnának. Ha azonban a tanulókörök kiállnak a változásért és cselekvésért, akkor a tanulás nem csak "hasznosabbá", de értelmesebbé is válik. Az egyének számára ez személyes gazdagodást jelenthet és környezetük feljavítását. A csoportok összetétele Mivel a tanulókörök résztvevőinak aktívan be kell kapcsolódniuk a tanulókör minden munkájába, ezért nagyon fontos, hogy kis csoportok legyenek kb. 7-12 taggal, beleértve a tanulókör vezetőjét. Szükségszerű, hogy a csoportok ilyen kis létszámúak legyenek, mivel máskülönben a tanulókör célját veszti. Minél kisebb a csoport annál nagyobb az esély az összes résztvevő aktív részvételére. Máskülönben nem lesz együttműködés, közös felelősségvállalás, kevesebb csevegés - és ezért a tanulókör léte kérdőjeleződik meg. Úgy tanulunk a legjobban, ha aktívak vagyunk. Másrészt a csoport ne legyen öt főnél kisebb. A tapasztalat azt mutatja, hogy az általános beszélgetést nehéz fenntartani a túl kicsi csoportokban viszont a nagy csoport kisebb lehetőséget biztosít arra, hogy mindenki beszállhasson. Ha tanulókört indítunk, fontos hogy olyan embereket próbáljunk meg egybegyűjteni, akik többé-kevésbé közös értékeket osztanak, de tapasztalataik különbözőek. A tanulókörben fontos az, hogy együtt nyomozzunk és kutassunk. Ha közös az érdeklődési körünk, nagyjából hasonló az iskolázottságunk és ugyanabban a faluban lakunk, az sokat segít. A csoportban szabadnak kell érezzük magunkat, kapcsolatainknak kellemesnek és lazának kell lenniük, hogy együtt jól érezzük magunkat! A humor szintén sokat segít a problémák megoldásában. Nemi és életkori vonatkozások A tanulókör jó módszer arra, hogy férfiak és nők együtt növeljék és fejlesszék önbecsülésüket. Egy-egy találkozón gyakran van néhány olyan ember, aki nem rejti véka alá a véleményét és vannak olyanok, akik félénkek és csöndesek. A tanulókör módszere segít e hajlamok meghaladásában és megerősíti minden résztvevő önbizalmát. A férfiakat és nőket egyaránt tartalmazó csoportok azt is megmutatják, hogy sokkal jobban járunk ha együttműködünk, mintha külön-külön dolgoznánk. Ez jó módszer arra, hogy megmutassuk, hogy a nemi sztereotípiák nem csak a nőket érintik, hanem férfiakat és nőket egyaránt. Fontos, hogy fiatalabbakat is bevonjunk a tanulókör tevékenységébe, ami segíteni fog nekik, hogy használják és megosszák tudásukat másokkal, és megtanuljanak együtt dolgozni egy csoporton belül. Azt is meg fogják érteni, hogy erősebbek lesznek, mind egyénként mind csoportként, ha együttműködnek. |